ATT BÖRJA REDIGERA I PHOTOSHOP CS


Hitta i CS6

Innan du sätter igång och redigerar bilder är det en bra idé att lära dig att hitta CS6. Var finns vad?

Till att börja med har du menyn i ovankant likt väldigt många andra program. Rubriken File  ger dig möjlighet att öppna projekt, spara, komma in i Bridge  med mera. Edit  ger bl. a möjligheter till att ångra det du gjort, kopiera, klistra in. Dessa är ju ganska basala menyer och liknar som sagt många andra program. Det är de två nästkommande som har det mesta av intresse. I Image enyn  kommer du åt möjligheten att beskära dina bilder, ändra storleken på bilden, att på ett enkelt sätt lägga till en ram. Men framför allt kommer du åt Adjustments, det är här du kan ändra en massa och dessa kommer du att använda en hel del. Därför har CS lagt till dessa adjustments  till höger på skärmen också som en sorts kortväg där du genom ett klick direkt kan använda funktionen Du hittar den till höger nästlängst ner. Menyn efter denna är Layer  som ger dig möjlighet att skapa nya lager, slå ihop lager radera lager etc. Vad är då lager? Det kommer jag att avhandla längre fram var inte orolig. Resten av menyraden låter jag för närvarande vara orörd. Jag rekommenderar er dock att titta igen vänsterkanten som innehåller en mängd verktyg som man regelbundet använder sig av.

Detta är en kort introduktion i hur CS6 ser ut jag kommer beröra betydligt fler delar efterhand som jag skriver här…




Leave a Reply.