Picture
Fotografering som hobby har en förmåga att variera i intresse. Åtminstone för mig är det så. I perioder känns det som att jag vill fotografera varje dag medan under andra perioder ligger kameran orörd i veckor. För att kanske få lite mer kontinuitet på alla delar av mitt fotointresse tänkte jag börja komplettera min hemsida med lite texter.

 Texterna kan komma att handla om lite olika delar såsom tips på bra webbadresser av olika slag, lite om fotografering men främst kommer jag nog att skriva om fotoredigering. Inte för att jag är proffs på området utan snarare för att jag inte är det. När jag började redigera bilder för ett antal år sedan började med ”enklare” program såsom ACDsee (tror jag det hette) olika ”albumprogram” osv.  Men inget av dessa gjorde mig riktigt nöjd, de var lite begränsade själva programmen och nog inte tillräckligt ”djupa” för att vara tillräckligt intressanta för att sätta mig in i på riktigt. Mer än en gång försökte jag dock mig på det svåra programmet Photoshop CS men gav alltid upp efter någon timme eller så…

Till slut gav jag mig den på att jag skulle klara av att redigera bilder jag med. Jag såg ju hur bra bilder andra hade när de kunde fibbla lite i redigeringsprogram. Så ett ordentligt försök och en webbaserad kurs senare kände jag mig betydligt bekvämare med att använda datorn som arbetsredskap mer än bara som lagringsplats… 

Idag är det mer regel än undantag att jag tar ett varv genom redigeringsprogrammet med en bild som skall användas på något sätt såsom i fotoalbum, utskrift för att ha som en tavla eller bilder för att lägga på nätet. Framöver tänkte jag förklara lite delar som jag tycker är bra att jobba med så att programmet kanske inte känns så oöverkomligt som det ibland kan tyckas… Tanken är att du på ett enkelt sätt skall introduceras och hitta de delar som jag tycker är viktiga att kunna, på sikt kanske du tycker det är så kul att du även vill lära dig mer avancerade bitar och därför vill jag visa Photoshop CS där möjligheterna känns oändliga.

Programmet jag använder och kommer visa är Photoshop CS6 det går bra att använda tidigare versioner då de är väldigt lika varandra.




Leave a Reply.